MOONENMOONEN

beste dag en tijdstip om nieuwsbrieven te versturen

Wat is eigenlijk de ideale verzendtijd van een nieuwsbrief? In theorie zou je een nieuwsbrief om 17 uur kunnen versturen. Maar is dat eigenlijk wel opportuun? Om 17 uur zitten namelijk veel mensen in hun auto, en ze staan daarbij soms ook nog eens in de file. Ze gaan om 18 uur een hapje doen. Doen om 19 uur de kids in bad. En om 20 uur bekijken ze heel misschien hun mail. Is er eigenlijk wel een ideale verzendtijd voor een nieuwsbrief?

gemiddelden

Desgevraagd heeft ieder z’n eigen voorkeur voor een bepaald verzendtijdstip. Daarom kan het absoluut geen kwaad om naar algemene gegevens te kijken. Niet iedereen heeft de tijd om vrij uitgebreid het ideale verzendmoment te vinden. En als je geen tijd hebt om te testen is het heel fijn om een overzicht van gemiddelden te hebben.

e-mail heeft een vrij korte levensduur

Uit een onderzoek met miljoenen e-mails aan consumenten blijkt dat 23% van de mails worden geopend binnen 60 minuten na verzending, 8% tussen 2 – 4 uur, 3% tussen 5 – 15 uur. En 1% tussen 16 – 24 uur na aflevering. E-mails bereiken dus het optimale resultaat in het eerste uur na verzending. In het 2e uur halveert het resultaat. Na 5 uur zakt het effect naar enkele procenten. De levensduur van een nieuwsbrief is dus relatief kort, waardoor het nauwkeurig plannen van de verzending cruciaal is.

donderdag en vrijdag zijn populaire dagen

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat donderdag en vrijdag de meest populaire verzenddagen zijn, die ook de meeste opens en klikken opleveren. Nu we weten wat de meeste populaire dagen zijn, moet je ook nog weten of er nog een bepaald tijdstip is waarop je het beste kunt verzenden. De beste tijdstippen met de meeste opens zijn 8, 11 en 14 uur.

Meten blijft weten en gissen blijft missen. Kijk dus in je eigen analytics om erachter te komen welke dag en welk tijdstip voor jouw abonnees het beste werkt. Lukt dat niet dan heb je nu een aardig gemiddelde.

Wil je meer weten over nieuwsbrieven en het optimaliseren van de verzending dan horen we graag van je!