MOONENMOONEN

durf je klant tegen te spreken

Mijn klanten zijn soms startende ZZP’ers. Een prachtige doelgroep om leuk mee samen te werken. Enthousiast, leergierig energiek… Maar soms ook eigenwijs 🙂 Hier bij MoonenMoonen ben ik vanzelfsprekend klantgericht. Maar klantgerichtheid betekent soms ook je klanten tegenspreken. Huh? Ja, uiteindelijk heeft een klant er namelijk niets aan als je hem naar de mond praat. De klant is koning staat niet gelijk aan ‘u vraagt, wij draaien’. Als je de klant tot koning maakt, doe je alles in zijn belang. De klant moet juist beter worden van jouw ondersteuning. En soms is het in het belang van een klant om te zeggen dat hij of zij niet zo’n goed idee heeft of dat men beter een ander product of dienst kan afnemen. Uiteindelijk levert dat beide partijen het meeste op. In termen van vertrouwen, maar ook als het gaat om kosten en effectiviteit.

eerlijkheid werkt onderscheidend

Professionals zijn soms bang om de (professionele) relatie te schaden of de opdracht mis te lopen als ze (te) eerlijk zijn. Toch is dit nu juist de manier om je te onderscheiden. Zoek jij ook een opbouwende tegenspreker? Dan horen we graag van je. Ow… Tegenspreken moet je trouwens strategisch inzetten. Want teveel en onnodig tegenspreken maakt je onuitstaanbaar (heb ik van horen zeggen…).