MOONENMOONEN

gebruik je gezond verstand

Stel je hebt een website of webshop laten maken. En stel dat het je qua opbrengst een beetje tegenvalt… Wat dan? Ik merk dat mensen dan geregeld paniekvoetbal gaan spelen. Ze zetten het eigen gezonde verstand uit en schakelen de hulp in van schijnexperts zoals handige neefjes en vage overbuurmannen die vroeger in de ICT zaten 🙂 Nog erger zijn de soms ingeschakelde (web)bureau’s die een review gaan doen en dan vanzelfsprekend een zwaar verbetertraject met je ingaan.

meten is weten en gissen is missen

Is bovenstaande dan zo erg? Nee, als het gedaan werd op basis van gezond verstand en gezond onderzoek. Maar veelal worden er lukraak maatregelen en zogenaamde optimalisaties uit de kast getrokken die puur op gevoel zijn. Meten is weten en gissen is missen. Als je dan al denkt dat er iets mis is… dan laat het eerst goed onderzoeken en handel op basis van feiten.

Dus valt het tegen? Denk eerst zelf eens grondig na. Heb je genoeg reclame gemaakt? Maak je goed en veelvuldig gebruik van social media? Heb je treffende acties verzonnen? Is je content actueel en op de doelgroep gericht? Ben je professioneel en klantgericht? En last but certainly not least… ben je niet te ongeduldig?

met alle meubels gaan schuiven

Laat je niet gek maken door anderen en voordat je met “alle meubels gaat schuiven” en (dure) bureau’s gaat inschakelen doe eerst je eigen huiswerk en zet je gezonde verstand aan. Kom je er dan nog niet uit? Dan heb je in ieder geval je huiswerk goed gedaan en is het daarna veel makkelijker om helder te maken wat er moet veranderen.