MOONENMOONEN

het ‘u’ dilemma

Klanten stellen mij geregeld de vraag: ‘spreek ik mijn sitebezoekers beter met je of u aan?’ De u-vorm maakt je tone of voice formeler en daarmee schep je vaak afstand. Bedenk dat banken en verzekeringsmaatschappijen veelal de u-vorm hanteren. Maar zelfs die komen er langzaam van terug… De je-vorm maakt je tone of voice informeel, vlot (eigentijds) en vele malen persoonlijker.

hoe raar is het dat

Je of u: welke keuze je (of u) ook maakt, doe het consistent in al je communicatie, dus ook op social media, maar ook in print. En ook als je tegen iemand spreekt. Hoe raar is het dat als je op je site en in je mailings steeds de u-vorm gebruikt en dan in face-to-face contact of aan de telefoon ineens begint te je- en jij-en.

beste aanspreekvorm contextafhankelijk

Wat de beste aanspreekvorm is, hangt natuurlijk ook af van de context. Laat je keuze daarom afhangen van de lezer. Wie is je doelgroep? Schrijf je voor een notaris? Dan zal de keus misschien eerder op ‘u’ vallen. Schrijf je voor een marketingbureau, dan valt de keus wellicht eerder op ‘je’. Als je op je site een persoonlijke stijl hanteert (inclusief een foto van jezelf), kan de keus ook weer anders zijn. Je doelgroep zal jou identificeren met de teksten op je site en dan is het beter dat tekst en beeld overeenkomen.